„Nie mam talentu do języków” – to jedno z najczęściej słyszanych zdań od osób, które próbują uczyć się nowego języka, ale zmagają się z trudnościami (oj, ile razy to słyszałam). Czy rzeczywiście istnieje coś takiego jak talent do języków? Neurodydaktyka, czyli nauka badająca, jak nasz mózg uczy się w sposób naturalny, wyjaśnia, że każdy z nas ma potencjał do nauki języka – wystarczy tylko znać odpowiednie metody.

Mit talentu – co mówią badania?

Badania z zakresu neurobiologii i neurodydaktyki pokazują, że zdolności do nauki, w tym do opanowania języków obcych, są w dużej mierze zależne od sposobu, w jaki uczymy się i jak stymulujemy nasz mózg. Dr Carla Shatz, neurobiolog z Uniwersytetu Stanforda, mówi: „Neurony, które razem się uaktywniają, razem się łączą” („Neurons that fire together, wire together”). Oznacza to, że powtarzalność i regularne angażowanie się w naukę wzmacnia połączenia w mózgu, co prowadzi do lepszego przyswajania nowych informacji.

Niektórzy uczniowie mogą mieć na początku przewagę – np. ze względu na wcześniejsze doświadczenia, ekspozycję na dźwięki różnych języków w dzieciństwie, czy też większą motywację. Ale kluczowe jest to, że nasz mózg jest plastyczny – potrafi się zmieniać i adaptować przez całe życie. Dzięki odpowiednim technikom każdy może nauczyć się języka obcego, niezależnie od „wrodzonych” zdolności.

Co zrobić, żeby nauka języka szła szybciej?

  1. Regularność i małe kroki
    Badania pokazują, że systematyczna nauka przynosi najlepsze efekty. Zamiast uczyć się przez kilka godzin raz w tygodniu, lepiej codziennie poświęcić 15-30 minut na pracę z językiem. Krótkie, ale regularne sesje pomagają utrwalić materiał i lepiej zapamiętać nowe słówka czy struktury gramatyczne.
  2. Angażowanie wielu zmysłów
    Neurodydaktyka podkreśla, że nauka angażująca różne zmysły – słuch, wzrok, a nawet dotyk – jest bardziej efektywna. Słuchanie piosenek w języku obcym, oglądanie filmów, robienie notatek i rysunków, a także mówienie na głos, aktywują różne obszary mózgu, co ułatwia zapamiętywanie.
  3. Eksperymentowanie z różnymi metodami nauki
    Każdy mózg jest inny, dlatego warto eksperymentować z różnymi technikami. Jedni lepiej zapamiętują przez słuchanie, inni przez pisanie czy robienie map myśli. Znalezienie metody, która sprawia przyjemność, może znacząco przyspieszyć proces nauki.
  4. Praktyka w kontekście
    Uczenie się wyizolowanych słów czy reguł gramatycznych nie jest tak skuteczne, jak nauka w kontekście. Zanurzenie w języku – rozmowy, czytanie artykułów, oglądanie filmów – to świetne sposoby na opanowanie nowego materiału i użycie go w praktyce.
  5. Motywacja i nastawienie
    Badania pokazują, że nasze przekonania na temat własnych zdolności wpływają na osiągane wyniki. Jeśli uważamy, że „nie mamy talentu do języków”, nasz mózg automatycznie mniej chętnie podejmuje wyzwania. Dlatego warto zmienić swoje podejście: zamiast mówić „nie mam talentu”, powiedz sobie „uczę się i rozwijam”. W ten sposób wzmacniasz swoje neuronalne połączenia odpowiedzialne za naukę.

Twierdzenie „nie mam talentu do języków” to jedynie wymówka. Nauka języka to nie kwestia wrodzonych zdolności, lecz odpowiednich metod i regularnej pracy. Neurodydaktyka dowodzi, że każdy może skutecznie nauczyć się nowego języka, o ile będzie korzystał z technik stymulujących mózg. Rozwijaj swoje umiejętności krok po kroku, eksperymentuj z różnymi metodami i przede wszystkim – uwierz w swoje możliwości!

Autorem wpisu jest...

Larysa Kokoszka

Angielskiego uczę już 10 lat, jest to moja pasja a co najważniejsze uwielbiam swoich uczniów! Moją drugą pasją jest kolarstwo więc możemy pogadać po angielsku również na wycieczce rowerowej.

Inne wpisy

Inne wpisy